Back to main page
Guest book
2016    2015    2014    2013    2012    2011    2010    2009    2008    2007    2006    2005    2004    2003    2002

Adam Zachurzok-Kips
31. 12. 2008, 12:36:20 http://www.fanklub-krakonos.cz

Pane Otakare Moc Zdravi,Moc Penez,Krasnych Vysledkuv,Moc Pneumatikuva Radosti a Teho abysme mohli se spolecne potkavat na zavodach prajem razem z Tatinkem v tento 2009 roku. ps.Regosa se vrati do ME 2009 na novej Osella PA31 z motorem třílitrový zytec...tak to bude bomba. Moc Zdravim

Adame děkuji mnohokrát, zdravím i otce, škoda že jste byli nemocní a nemohli přijet na sraz FAN KLUBU 27.12.2008. Hrozně rád bych Vás zde přivítal a předal klubové karty osobně. Tak snad v Brně...

Jan Voříšek
25. 12. 2008, 21:27:34

Dobrý den. Chtel bych předělat motor v Bmw e30 325i na přeplnovaný. Chtěl bych využít klikovou hřídel a ojnice(případně seženu kované ojnice na 325i) z e30 324 td, pokud to bude možné kvůli ulozeni a také turbo z tohoto motoru.S ostatnim příslušenstvím jako je saní atd. se nějak poperu. A ješte sem chtěl přestavět převodovku z 5° na 6°. Myslíte, že by to bylo proveditelné? předem děkuji za odpověd

Naše babičky říkaly že : " JDE I CHCÍPLÁ KOZA"... Přeji mnoho štěstí ale jen po mě nechtějte vyjádření k této scifi .....

Antonín Mucha
12. 12. 2008, 19:16:43 http://www.sedlacek-motorsport.eu

Vážený pane Krámský Upřímně Vás zdravím a chci Vám popřát pohodové Vánoční svátky.Do Nového roku 2009 Vám přeji maximální zdravíčko a štěstíčko,hodně vyhraných závodů a vše ať vychází, podle Vašich přestav. Antonín Mucha Sedláček-Motorsport

Děkuji mnohokrát a Vašemu týmu přeji totéž.

Pavol Maskalik
12. 12. 2008, 16:10:18

Dobry den. Koli nehode na zadnu cast, som mal z E46 330i touring dole kardan ktora nebola porusena, ale po namontovani mi auto pri vacsom zatahu vybruje. Chcem sa opytat, je mozne kardnaku namontovat nespravne?Alebo to je uplne jedno. Neviem cim to moze byt. Dakujem za odpoved. Pavel

ano, je to možné

Tomáš Lang
01. 12. 2008, 23:44:10

Dobrý večer pane Krámský, na Vašich stránkách existuje "sekce" fotogalerie. Neplánujete "sekci" videogalerie? Předem děkuji za Vaši odpověď. Tomáš Lang

Tyto galerie fungují hlavně jako dokumentace našich startů v sezoně. Videogalerii zajišťuje můj fanklub (www.fanklub-krakonos.cz) na svých stránkách. Pokud máte na mysli záběry z palubní kamery, ty na mých stránkách běžně přístupné ke stahování určitě nebudou. Distribujeme však DVD nosiče s těmito záběry (více v sekci obchod).

Neprašová Hana
30. 11. 2008, 12:17:52

Dobrý den pane Kramsky,Ráda bych se Vás zeptala na otázku týkající se BMW 525i rok výroby 1989, obsah 2.5 litru otázka by zněla jaké potřebuji ložisko na pravé zadní kolo.Předem Děkuji za odpoved.

Kuličkové dvouřadé s kosoúhlým stykem příslušného rozměru.

Luboš Bosák
18. 11. 2008, 11:36:05

Dobrý den pane Krámský.Rád bych se Vás zeptal jako fundovaného specialisty na úpravy motorů atp. na jednu otázku týkající se tohoto.Při měření výkonu motoru na válcové brzdě je výkon měřený na kole nížší cca o 25% o tzv. ztrátový výkon(ztráty v převodech daný účinností převodu či prokluz pneu a její valivý odpor na válcích),jehož velikost je v protokolu měření stanovena konkrétní hodnotou.Tudíž by mě zajímalo,jak se tento ztrátový výkon stanovuje,nebo je to jakási konstanta.Děkuji za odpověd.

Hodnota ztrátového výkonu se počítá u každého typu válcové brzdy trochu odlišně a vychází z technických parametrů dané brzdy. Ovlivňuje ji však velice i mnoho parametrů zkoušeného vozidla ( např. pouhou výměnou průměru hnacích kol na jednom vozidle vždy dojdete k trochu jinému výkonu ). Válcové brzdy považuji za vhodné, pouze ke zjištění změny výkonu daného vozidla před a po úpravě, resp. před technickou závadou a po jejím odstranění. V těchto případech nás zajímá nárůst výkonu resp. jeho stálost více než jeho absolutní hodnota.

michal miklos
15. 11. 2008, 13:46:25

dobry den,mam BMW E46 316i 1999 a zajima mne zda muzu pouzit ridici jednotku z BMW E46 318i.Je to stejni motor M43.Co na to imobilizer?Ridici jednotky maji stejne oznaceni DME a i rok vozu je stejny.Dekuji

Imobilizér nebude s tímto počítačem spolupracovat.

Martin Flegr
14. 11. 2008, 10:40:10

Zdravím pane Krámský. Snad nebudu za hloupého, ale rád bych znal odpověď v jakých možnostech se mohu pohybovat, kdybych chtěl do 520i (rv 96) jinou převodovku? Mám na mysli přímo 6-ti rychl. a zda se mi vyplatí jako uživateli nezávodního vozu navštívit Váš obchod a přemýšlet o případných zlepšeních na svém autě?

Zástavba 6-ti rychlostní převodovky je v zásadě možná, musíte však počítat i s výměnou kardanu, držáků, mechanismu řazení a několika dalších drobností. Z nových dílů tato "legrace" přijde na cca 350.000,- + DPH, což je asi vysoce nad časovou hodnotou vozu. Cenu při použití dílů z vrakoviště nedokáži odhadnout, jelikož se tímto nezabývám... Zbytek musíte zvážit sám...

Hana Rástočná
13. 11. 2008, 09:38:14

Vážený pane Krámský, prosím o odpověď na dotaz Viléma Hoffmanna z 9.11.2008. Mám stejný problém jako on, ale u BMW 325 TDS, 105 kW, r.v. taktéž 1995. Děkuji.

Rovněž: hurá do servisu...

Vilém Hoffmann
09. 11. 2008, 18:24:07

Dobrý den. chtěl jsem vás poprosit o radu. mám bmw 525 tds 105kw r.v 1995.za studena chytá nádherně ale jakmile se ohřeje na provozní teplotu a chci po delší době znovu nastarovat tak musím strašně dlouho točit než chytne.děkuji

Toto jsou závady které je monžné diagnostikovat pouze přímo na voze. Doporučuji návštěvu odborného servisu.

Jakub Sima
05. 11. 2008, 21:02:16

Dobry den, mohl bych Vas poprosit o sestaveni sportovniho auta s karoserii E30 sedan, motorem nejmene 250ps a nejlepe poloautomatickou kratkou prevodovkou, samozrejmosti ucinne brzdy a podvozek. Jde me vsak predevsim o zivotnost celeho vozu vcetne motoru. Dalsim, pomerne dost zavaznym prvkem jsou pro me finance, ktere mam omezene. Napadlo me proto, zda nevite o nejakem voze, ktery by odovidal temto kriteriim a byl k prodeji. Predem mnohokrat dekuji za odpoved. S pozdravem Jakub Sima

Je mi líto, ale o takovém voze k prodeji nevím.

Jiří Moravec
04. 11. 2008, 07:09:34

Dobrý den pane Krámský. Přeji Vám všechno pěkné k Vašemu svátku...

Děkuji mnohokrát, není mnoho lidí, kteří si pamatují, že slavím svátek vlastně na Karla, protože jsem již sedmým Otakarem rodu a rodinná tradice neakceptuje změnu v socialistickém kalendáři...

Lukáš Cholasta
17. 10. 2008, 15:03:01 http://www.cholixxx.com

Dobrý den pane Krámský, rád bych se zeptal na podrobnější specifikaci Vaší věty z aktualit o ostravském setkání mistrů , cituji, "až po technickou vyspělost lidského potencionálu závodních týmů..." co jste tím jako autor myslel přesně. Bohužel jste mi nezvedl telefon tak se ptám pomocí Vaší debaty. Děkuji za odpověď

Odpovězeno telefonicky, jinak opravdu jsem tím chtěl říct pouze to, že špičkové techniky přibývá a odborných mechaniků, potřebných na údržbu a hlavně SET-UPování těchto vozů, ubývá...

Michal Krasnansky
15. 10. 2008, 16:12:02

Pozdravujem pan Kramsky. V roku 2008 sa na vrchoch stalo vela - zial bohu viacej negativneho. Ci bola Vasa sezona k Vasej spokojnosti ? Vase jazdecke skusenosti urcite niesu tema. Ste stale TOP jazdec. To Kramsky uz dokazovat nemusi. Mna ako Vasho fanusika zaujima ci bude mozne dat Reynardu vacsiu konkurencie schopnost. Alebo to bude vzdy vec najnovsej techniky. Dakujem a prajem vala zdravia.

V Reynardu to není, vždyť je to vůz Mistra Evropy... Obávám se, že to je problém "toho mezikusu mezi volantem a pedály", který je již přeci jen starší a má již jiné životní priority... :-(

Chaura Vojtěch junior
15. 10. 2008, 08:22:32

Dobrý den, scháním výkresy na odlehčení setrvačníku na BMW E30 (kontrétně na 318IS,ale to neni nikterak omezující).Chtěl bych použít už některých časem prověřených metod, třeba používaných v různých dobových šampionátech, než-li tvořit bastl. Bohužel se nemohu potřebných výkresů a dat nikde na internetu dohledat. Předem děkuji za informace a Váš názor.

Milý příteli nejsi jediný z mladé generace, který podlehl mylnému dojmu, že vše lze nalést na internetu.... Pozdravuj otce, a ať ti vysvětlí co je to KNOW HOW... Setrvačník samozřejmě lze u nás koupit...

Urbánek Stanislav
09. 10. 2008, 23:35:56

Dobrý den, Připravuji veteran auto Ford Capri 2,3 S na amatérské závody do vrchu na sezonu 2009.Chtěl bych vědět jaký samosvorný diferenciál mohu pro tento účel použít,poměr převodu a případně kde se dá koupit?Nevím jestli máte s tímto vozem nějaké skušenosti?Zajímá mě váš názor na amatérské závody do vrchu? Předem děkuji za vaši odpověď.

S tímto vozem zkušenosti nemám, rovněž tak názor na "amatérské" závody do vrchu. Považuji se celý život za amatérského jezdce, jelikož mě toto nikdy neživilo a rovněž živnostencký list mám na konstrukci, stavbu a servis závodních a sportovních vozů....

Urbánek Stanislav
09. 10. 2008, 23:18:29

Dobrý den,Kde sehnat samosvorný diferenciál na BMW E 46 coupé 328 ci 1999 rv. A jaký poměr převodu je správný? Použití pouze do běžného provozu. Děkuji za ochotu.Urbánek

Pro použití do běžného provozu Vám samosvorný diferenciál nedoporučuji, jelikož systém DSC není konstruován na tento typ rozvodovky. Pokud by jste přesto chtěl DSC vyřadit a použít samosvor, lze jej zakoupit u nás v cenách cca 80000,- až 160000,- bez DPH ( dle typu provedení).

Roman Kratochvil
07. 10. 2008, 13:38:37

Dobry den Mel bych dotaz: Jak často se u závodních vozů (skupina E1 E2) mění brzdová kapalina a kolik stojí ?, je hodně rozdílná od kapalin používaných v sériových vozech ?

Závodní kapalinu u mnou servisovaných vozů měníme cca po 4 - 6 motohodinách. Používáme výhradně produkty fy Castrol (SRF 1.313,- á 1l bez DPH).Závodní brzdové kapaliny mají vyšší bod varu.

Jaroslav Antoš
06. 10. 2008, 22:55:33

Já zase viděl Nissana Sunnyho v inzerci. Prodávající je pan Čermák a taktéž je uveden motor od Krámského. Mohl byste pane Krámský uvést zda je i tento voulitrový japonec z Vaší "líhně"?? Děkuji za odpověď. Jára

Nissana jsem připravoval pouze jednoho, a to v letech 1994-1996 a to pro Michaelu Votavovou z Chomutova, pro účast v MČR skupiny N 2000.

Roman Kratochvil
06. 10. 2008, 13:23:48

Dobrý den Na srazu sportovních automobilů v Mostě 5.10.2008 jsem viděl Mini Cooper powered by Krámský, jeho výkony byly opravdu skvělé, Mini Cooper stačil na mnohem silnější vozy. Jaký je v tom motor a jaké jsou další úpravy a technické parametry ? Děkuji

Naši "vzteklou myš" jsem osobně prezentoval v Mostě 5.10.2008 a veškeré technické parametry jsou v sekci tuning pod označením K19.

Tonda Novák
05. 10. 2008, 23:19:33

Dobrý den.Pane Krámský,již nějakou dobu občas zavítám na Vaše stránky,byl jsem u Vás zaměstnán jako mechanik v roce 1995,po půl roce jsem odešel a budoval svoji vlastní kariéru,jezdím ted soutěže a občas zavzpomínám na své začátky,patří jim i ty strávené u Vás.Z vašich diskuzních stránek,je k počtení mnoho názorů,úspěchů i neúspěchů atd. Jen jsem nikde nemohl najít Vaši rodinu,která Vás jistě moc podporuje a co jsem byl u Vás,vždycky podporovala.Zajímalo by mě,na jakou dráhu se vydali Vaši synové Otakar a Oliver?? Určitě touha převzít žezlo po úspěšném otci a naučit se to,co umíte by byla pro každého takového kluka velkým snem. Nezlobte se za moji otázku a ani na ni nemusíte odpovídat. Jen mě zajímá i tato stránka Vašich velkých úspěchů. Přeji Vám ještě mnoho let zdraví a úspěchů Tonda Novák

Jelikož si tady pobyl jen krátce, chvíli mi trvalo, než jsem si uvědomil o koho jde. Jen doufám, že už nejsi takový maminčin mazánek :) Kdyby jsi četl na těchto stránkách i moji biografii, zjistil by jsi, že jsem již několik let rozvedený :(. Starší syn Otakar v letošním roce dokončil studia na Pedagogické fakultě v Liberci a 1.září započal svoji profesionální kariéru učitele. Motory ho zajímají však také jak je možné vidět i z fotogalerie je externím mechanikem mého závodního týmu a sám holduje hlavně silným motorkám (výhradně značky DUCATI). Jezdí s nimi i hoby závody na okruzích pod pseudonymem "ŠNEK". Mladší syn Oliver v letošním roce maturuje na reálném gymnáziu a baví ho hlavně palné zbraně, jejichž konstrukci by rád dále studoval...

Robert Maštalíř
03. 10. 2008, 20:34:48

Jaký máte názor na automatickou převodovku v bmw 530d rok výroby 2000 chci vědět kolik má stupnů a jaká je její spolehlivost předem vám moc děkuji za odpověd

Nemám zkušenosti, jelikož sportovní vozy které upravujeme používají výhradně mechanickou 6ti stupňovou neb poloautomatickou 7mi stup. (SMG III.) převodovku.

Michal Rychlovský
30. 09. 2008, 20:28:27

Dobrý den, pane Ing. Krámský. Vlastním e36 328i coupé. S vozem jsem velice spokojen, ale přesto mám v plánu motorové úpravy. Delší dobu mi vrtá hlavou myšlenka, že bych nejradši vůz svěřil do rukou Vašich a Vašeho teamu. Byl byste mi schopen předběžně říci, jak by byla materiálně, finančně i časově náročná úprava motoru M52 na cca 250 koní? Také by mě zajímalo, jak je to při rozsahu těchto úprav s životností Mpadesátdvojky(Vozidlo chci užívat v běžném provozu). Předem Děkuji za odpověď a přeji Vám mnoho úspěchů jak na trati, tak v životě. Michal, Kutná Hora

Tato úprava na výkon cca 260PS již zahrnuje i mechanické úpravy hlavy válců, rozvodu a sacího a výfukového traktu. Časová náročnost cca 4.-6.týdnů. Cenová náročnost cca 250.000,- Kč dle použitého materiálu.

Radovan Stránský
30. 09. 2008, 15:48:57

Děkuji za rychlou a vyčerpávající odpověď a za Vaše budoucí snažení, které snad povede k lepším zítřkům.


Radovan Stránský
29. 09. 2008, 18:51:40

Dobrý den, předně úpřímně blahopřeji k letošním výsledkům, protože vím, že jste to neměl ale vůbec lehké. Teď si dovolím několik otázek: Zajímal by mě Váš názor na počínání FASu a pořadatelů v letošním ročníku a mračna, které se zatahují na rok příští. Možná, že je vše zatím příliš horké a až doba (podzim - zima) ukáže, ale informace které prosakují mi, jako velkému fandovi vrchů nedají se dále nezeptat: Je to o aroganci, dlouhodobých cílech určité skupiny lidí a tím nechuti pořadatelů,...? Pokud budete mít chvilku, přečtěte si článek "KONEC VRCHŮ V ČECHÁCH A NA MORAVĚ" (http://www.dovrchu.cz/?p=article&id=0432379b-b53a-4844-9d3a-e9bef8820710). Pro Vás to asi nebude nic nového. Informace o pořádání - nepořádání některých podniků v příštím roce, způsobu bodování a přístupu FASu k "profíků" i "hobíkům" (úvozovky jsou záměrně) jsem dost často v Červené vodě slyšel, a nebylo to moc povzbudivé. Jste ochoten, popř. schopen, jako uznávaná autorita toho "Sportu pro tvrdý chlapy" NĚCO udělat? Patříme přeci k EVROPSKÉ VELMOCI S DLOUHOU TRADICÍ!!! Předem děkuji za odpověď.

Milý příteli, chci věřit, že tento příspěvek byl myšlen upřímě...Potom vězte, že z celé situace v českém automobilovém sportu je mi velice, ale opravdu velice smutno. Zasvětil jsem tomuto krásnému technickému sportu celý svůj život a obětoval i rodinu. Je to důsledek dlouholetých vleklých problémů a systémových chyb ve vedení AČR resp. FAS, na které upozorňuji již mnoho let (několikrát jsem se snažil vše osobně vysvětlit i některým členům VV-FAS včetně dr. Ječmínka). Pohybuji se v motosportu více jak třicet let, a málokdo z aktivních závodníků má tolik zkušeností s různými systémy, činovníky, organizátory a odbornou veřejností v různých zemích. Vše je rovněž důsledek dnešní doby, respektive defraudace jakých-koli životních hodnot, (kromě peněz), hlavně úcty k osobnostem, výkonům, zkušenostem, tradicím a technice. Po smrti Mirka Fajkuse jsem inicioval schůzky jezdců nejrychlejších otevřených vozů a zástupců FAS (páni Minařík, Krečmer, Koubek), v Ústí nad Orlicí a Šternberku. Předložil jsem jasný základ koncepce a požadavků pro zlepšení současné situace se kterými v zásadě všichni souhlasili. A vidíte, nedokázalo se jimi řídit, natož je dále prosazovat, ani malé jádro jezdců relativně shodných názorů... Slibuji Vám i dalším, kteří mají obavu o budoucnost této krásné disciplíny, že po sezoně, až bude chvíle volného času, zkusím rozkrýt některé problémy a navrhnout své varianty řešení. Jedno však vím již dnes, a to že : zásadně nesouhlasím s bulvárním pojetím článků pana Schembery a následně internetových diskusí a dokonce mohu říci že mě ve vztahu k tomuto sportu i částečně urážejí. Je v nich mnoho polopravd i zásadních procesních chyb a lží, které vyplývají z dost zásadních a v této situaci fatálních neznalostí systémů a řádů mezinárodního automobilového sportu, tak jak je vydala FIA jako nejvyšší mezinárodní sportovní autorita jejímž členem je i AČR a tudíž i každý jeho člen (samozřejmě i licencovaný jezdec). ANI V NEJMENŠÍM SE TĚCHTO "BAFUŇÁŘů" NEZASTÁVÁM ALE PROSÍM VÁS VŠECHNY, KTERÝM NA ČESKÉM KOPCOVÉM SPORTU ZÁLEŽÍ O ODPOVĚDNÝ, ROZVÁŽNÝ AVŠAK UMÍRNĚNĚ NESMLOUVAVÝ PŘÍSTUP K TĚMTO DEBATÁM... NAŠE KOPCE SI TO ZASLOUŽÍ ! ! ! P.S. Od pátka 10.10.2008 budu v Ostravě, můžeme pohovořit i tam...

Vilém Blasbalg
28. 09. 2008, 15:23:37

Dobrý den.Pane Krámský obracím se na vás s prozbou o radu.CHceme se s kamarádem věnovat amatérskému zavodění a chceme si amatérsky postavit formuli.Nevíte prosím vás kde by se dala sehnat nějaká dokumentace na stavbu takové formule?Popř.na koho se obrátit?Za každý tip předem děkuji.S pozdravem Blasbalg.

Milý příteli, to bych Vám nedoporučoval, jelikož formule není "stavebnice LEGO" a návod na její postavení nenajdete v časopise ABC mladých techniků a přírodovědců... Technická dokumentace např. na výrobu seriového vozu Š Favorit v roce 1998 se skládala z mnoha stovek tisíc výkresů a její hodnota se tehdy odhadovala na několik miliard korun ( sériový favorit tehdy stál cca 80.000,- Kčs). Obrátit se můžete na výrobce formulí ...

Jiří Kalista
24. 09. 2008, 21:21:10

Děkuji mockrát za zaslané karty a přeji hodně úspěchů do budoucna.Kalista


Jiří Kalista
22. 09. 2008, 21:20:16

Dobrý den, jsem Váš velký fanoušek. Chtěl jsem se zeptat, jestli byste mi neposlal nějaké podpisové karty? Děkuji předem Jiří Kalista, Na Vinici 1429, Stribro 349 01

Posláno.

Gustav Špergl
09. 09. 2008, 22:25:24

dobrý den pane krámský, jsem vaším velkým obdivovatelem stejně jako značky BMW! momentálně mám Bmw M535 e28 a podařilo se mi zakoupit uplně nový motor( vystavený jako model) M30B33 a chystám se ho poladit- odlehčit ojnice,kliku setrvák-snížení hlavy,vyfrézování kanálů, leštění, laděné svody a ostrou vačku. A měl bych na vás prozbu zda nevíte kde se dá koupit kvalitní svody a vačka. a popř poradit zvolení uhlů teto vačky. děkuji Gustav Špergl

Je mi líto, ale nevím, jelikož my si vše vyrábíme přímo v parametrech, které odpovídají stupni úprav motoru.

Dr. Luboš Rychetský
06. 09. 2008, 13:47:49

Dobrý den pane ing. Krámský, nemyslíte si, že už jste na tento druh sportu příliš stár?

Milý příteli, mohl bych teď začít uvádět jména závodníků ještě mnohem starších, ale myslím, že každý člověk provozuje určitý druh sportu za účelem osobního potěšení a sebeuspokojení... A přesně toto mi motoristický sport již po několik desítek let dává... Tak proč končit ?! :-)

PNEUMORAVA.CZ
29. 07. 2008, 11:48:15 http://www.pneumorava.cz

Fandíme Vám. OSTRAVA

Děkuji, ale nedělejte prosím z mé návštěvní knihy anonce...

Roman Kratochvil
28. 07. 2008, 10:26:13

Dobrý den p. Krámský Předně bych Vám chtěl pogratulovat k výbornému 5. místu v Rieti. Sleduji závody ME do vrchu docela dlouho a všiml jsem si jedné věci, že Milan Svoboda který má výrazně slabší techniku než jsou vozy F3000, jezdí časy srovnatelné s tou nejlepší technikou ve startovnim poli, Vyjímku tvoří Regal, který je prostě nezadržitelný a všem ukazuje svá záda, což je pro mě trošku nepochopitelné, že pokud nemá problémy, tak ho nikdo není schopen předjet. Rád bych znal Váš názor, jak to je možné?

Tak za prvé: Milan Svoboda je jedním z nejlepších formulových pilotů ČR které znám, a za druhé: jeho formulka je sice slabší, ale také lehčí, menších rozměrů a tudíž i mrštnější, což je na některých tratích velkou výhodou. Lionel Regal je fenomenální jezdec, ale i ten je porazitelný jako každý, stačí sledovat francouzké mistrovství, neb vzpomenout A. Vilariňa, loňského vítěze ME.

Jaroslav Petřík
24. 07. 2008, 00:27:17

Měl bych prosbu mám BMW 318 e 30 myslím 77 Kw chtěl bych vědět ventilové vůle děkuji vám

Omlouvám se, ale tyto malé dvouventilové čtyřválce jsou mimo sféru mých zájmů, ale seřizoval bych na hodnotu 0,3mm s tolerancí 0,02mm.

David Sidlo
23. 07. 2008, 14:30:43

Dobry den...Chtel bych o sobe rict ze jsem velky fanda do aut a vseho rychleho co ma kola.Jsem vyuceny automechanik a moc by me bavila prace delat kolem zavodnich aut.Chtel jsem se zeptat jestli nevite kde bych mohl k takove praci a jek prijit.Dekuji za odpoved.Preju hodne uspechu v dalsi sezone

Asi bude nejlepší se u nějakého závodního týmu zeptat... Práce za Váma sama nepřijde.

Václav Perlík
15. 07. 2008, 00:49:33

dobry den, chtel jsem se zeptat, mel bych zajem zacit jezdit vrchy nebo okruhy, zatim nevím asi bych zacinal v kategorii cestovních vozů, ale jelikoz nemam velke informace tak by me zajimalo co a jake upravy vuz musi splnovat nebo nesmi pouzivat. mam e30 2,5i doma poladenou tzn, ostra vacka, svody, vyfuk, nedavno sem delal motor: kroužky, lagry, ventily, simerinky atd co se tyce podvozku tak snizeny sport, samosvor a sport rizeni + ramena, mohou byt tyto upravy v nejjednodusi kategorii? co nejlepe udelat pro zacatek? kam se prihlasit, zaregisprovat atd. dekuji za odpoved a preji mnoho uspechu

Myslím, že vaše úpravy by zplňovala skupina E1 (povoluje nejvíce úprav a je nejvolnější), přijeďte někdy na závody a s jezdci této skupiny si pohovořte o všem ostatním.

david kramář
09. 07. 2008, 21:03:47

Dobrý den, mohl byste mi prosím poradit jaký je rozdíl u modelu E39 rok 2001 mezi ASC a DSC. Můj vůz mi byl prodán, že je vybaven stabilizací podvozku, konkurenčně zvaný ESP, ale na středovém panelu mám pouze tlačítko ASC a z manuálu moc chytrý nejsem. Předem díky za vysvětlení David Kramář

Zjednodušeně: ASC (automatic stability control) je prvním vývojovým stupněm kontroly trakce a pro Vás má význam hlavně v zamezení prokluzu kol hnací nápravy. DSC navíc spolupracuje s brzdovým systémem ABS a dokáže zamezit smyku v zatáčkách.

Tomáš Lang
07. 07. 2008, 23:29:28

Přeji Vám k Vašim narozeninám všechno nej, nej, nej. Hlavně to zdraví. Tomáš Lang

Díky moc.

Jiří Moravec
01. 07. 2008, 21:29:54

Pane Krámský vše pěkné k Vašim narozeninám, hodně zdraví v plynoucím životě a ještě mnoho možností účastnit se závodů bez újmy na zdraví ale i technice Vám přejí Jiří Moravec, Pavel Baroň a ještě pár lidí z jižní Moravy.

Děkuji mnohokrát.

Antonin Mucha
01. 07. 2008, 20:04:28 http://www.sedlacek-motorsport.eu

Pane Krámský,jménem TEAMU SEDLÁČEK-MOTORSPORT Vám blabopřejeme k narozenimám a přejeme maximum zdravíčka,fůry štěstíčka,hromadu lásky a vše Vám vyjde podle přání!!!!!!!!!Tony Fly

Děkuji.

Miloš Zelenka-SKOROCHOD
01. 07. 2008, 12:47:42

Vše nejlepší k narozeninám, hlavně hodně zdraví a sportovních úspechů přeje další člen Krakonošova Fan klubu, zdravím celý tým a ať Rieti vyjde co nejlépe. Skorochod

Díky mnohokrát.

kips
01. 07. 2008, 08:15:45

Vsechno najlepsi pri dnešnému oslávencovi k jeho milým narodeninám prajem moc spokojnosti,radosti,krasnych vysledkov a kontrole trakce pro reynarda. Zdravim Renate a Zdenka. Adam z Polska (kips Fan klub Otakara Kramskeho) z Tatinkem (Szyja)

Děkuji mnohokrát.

Petr Fix
30. 06. 2008, 14:39:34 http://moje.auto.cz/PainSnip3R/mrkacka.html

Dobrý den, už to pár let bude co se jezdily závody do vrchu na Benecko. Jaký jste tam míval nejlepší čas? Klidně i +/- pro zajímavost, včera jsem se tam byl projet. Na netu jsem už žádný výsledky nenašel.


Antonín Mucha
26. 06. 2008, 10:15:49 http://www.sedlacek-motorsport.eu

Pěkný a pohodový den vážený pane Krámský.Chci Vám upřímně popřát hodně ůspěchu v nadcházejícím závodě,klid a pododu ve Vašem teamu!Jste bez přehánění evropská jezdecká třída a jste člověk na ůrovni a stále máte své věrné stoupence!!!!!!!!!! Zdaví Vás Antonín Mucha Olomouc alias propagační pracant TEAMU SEDLACEK-MOTORSPORT

Děkuji za přání.

Marek Mészár
08. 06. 2008, 18:57:19 http://pfeifermotorsport.com

Dobrý den pane Krámský, chtěl bych se zeptat zda máte zkušenosti s technologii (přistrojem) ASTRATECH který slouží ke sbíraní dat o trati, vozidla aj...pokud ano zajímalo by mě zda se dá na display uvnitř vozu nastavit aby ukazoval aktualní rychlost a popřípadě i převodový stupeň...četl jsem návod a moc chytrý z toho nejsem a radši bych prvně věděl zda to tam lze nastavit, než se v tom začnu hrabat....děkuji a přeji krásný zbytek dne...

Nemám zkušenosti s touto technologií.

fans
08. 06. 2008, 17:11:13

Aktuálne výsledky z Trieru: 2 REGAL, Lionel 01:38.350 01:32.364 01:32.471 04:43.185
8 FAGGIOLI, Simone 01:39.309 01:34.307 01:33.630 04:47.246
5 ZARDO, Denny 01:38.870 01:35.498 01:34.102 04:48.470
4 NAPIONE, Renzo 01:41.415 01:37.733 01:37.350 04:56.498
7 FRANTZ, Fabien 01:46.688 01:35.623 01:35.871 04:58.182
1 SZASZ, Laszlo 01:43.877 01:38.226 01:37.165 04:59.268
69 WEIDINGER, Joerg 01:44.056 01:37.782 01:38.516 05:00.354
70 LANG, Uwe 01:46.031 01:38.552 01:39.429 05:04.012
6 KRÁMSKY, Otakar 01:46.989 01:38.750 01:38.568 05:04.307
11 SVOBODA, Milan 01:48.200 01:40.094 01:39.708 05:08.002


Roman Vaník
03. 06. 2008, 11:01:02

Dobrý den Pane Krámský, v příspěvku viz níže jste se zmínil o hmotnosti vozů. Jako velký paradox mi přijde, když se mnozí zavodníci snaží o co nejlehčí vůz, ale sami mají 20 a i více kilo nadváhy (nikoho konkrétního nemám namysli, ale stejně první na koho sem si vzpoměl byl pan Komárek st. a jistý jezdec na BMW M3 se synem). Mám tedy dotaz co může teoreticky znamenat (čas) oněch 20 kilogramů nadváhy například na EccoHommo pro vůz kategorie F3000? (U kategorie "turbo" - Komvet, Pailer a spol. to možná zas takový rozdíl nebude vzhledem k velkému kroutícímu momentu vozu?) Děkuji a mnoho sportovních uspěchů přeji. S pozdravem Vaník.

Výkonová hmotnost, tzn. poměr mezi výkonem a váhou vozu má vliv vždy. Samozřejmě největší u málo výkonných vozů a menší u výkonnějších. Já mám třeba vůz o 40 kg těžší než Szász což mně znevýhodňuje cca. 0,1 až 0,2 sec. na každý běžný kilometr tratě.

Zdeněk Zelenka
03. 06. 2008, 10:37:01 http://www.fanklub-krakonos.cz

Dobrý den, my máme s Krakonošem jen ty nejlepší zkušenosti a nikdy nemáme problém se vyfotit, získat podpis nebo si jen tak poklábosit. Jen člověk musí zůstat člověkem a taky vystihnout, kdy se to hodí a kdy naopak nikoliv. I ten závodník je jenom člověk, který má nárok na slabší chvilky (stres, zklamání,...) ve kterých nemá tolik prostoru na úsměvy. A kdo Krakonoše fakt dobře zná, dokáže to opravdu pochopit a ví dobře o čem tady píšu. Vždyť Krakonoš přes víkend přišel celkem o tři motory a to zacloumá s přece s každým i s profesionálem. Go Krámský Go !!!

Díky chlapi za zastání, situaci jsem již popsal níže. Po zničeném motoru v autobusu a poškozeném v Reynardu, jsem si myslel, že to je zlý sen. Netušil jsem však, že jěště na cestě domů se zadře i motor doprovodného Jumperu. . . . Mám však poslední dobou v těchto situacích velice dobrého pomocníka. . . Podívám se na špičku svého Reynarda, kde se na mě usmívá FAJA. . . a já v tu chvíli vím, že na rozdíl od něho, stále vyhrávám. . . . Za tu černou vlajku s FAJOVOU připomínkou Vám strašně moc děkuji. Překvapila mě, a měl jsem slzy v očích. Jěště jednou díky za Vaší podporu a všechno, a vězte, že "KRAKONOŠ TO NEVZDÁ".

Jiří Muc
02. 06. 2008, 11:05:01

Dobrý den, včera jak Vám vypověděl vůz službu, 1.6.08 v tom kopci na ECCE HOMO,tak se k Vám slétli fanoušci,aby si Vás vyfotili a prohlédli vůz....,ale s reakcí ,kterou jste dal Vy najevo nechut´ cokoliv s fanoušky sdělovat,se jen tak nepotká....my fanoušci,tam jezdíme kvůli vám jezdcům!! A jestli s tím máte problém,že Vám fanoušci nevoní,jezděte po nocích na polnačkách,aspon´ tam nikoho neotrávíte Vaší arogancí.....

Vážený příteli, byl jsem odtažen na rozšířenou krajnici silnice, v té době "závodní tratě" do které nemají diváci po dobu závodu absolutně žádný přístup. Jelikož se tam přes veškeré zábrany nahrnulo několik desítek lidí a pořadatel je nebyl schopen zvládnout, snažil jsem se mu pomoci, jelikož bohužel znám tragické následky při vylétnutí závodního vozu do masy diváků. . . . Jediní na koho jsem zvýšil hlas a použil verbální aroganci byla skupina mladíků, kteří se bezostyšně procházeli po trati ve chvílích kdy je míjela rychle jedoucí předváděcí auta včetně Tatry Dakar (12 tun), která dokonce musela sakra intenzivně brzdit. Pokud jste jedním z nich věřte, že bych to udělal příště znova, protože bezstarostnost těchto diváků a zároveň neúcta k práci pořadatele a vlastně i k lidskému životu jako takovému mě prostě šokovala.

Roman Kratochvil
02. 06. 2008, 09:52:40

Dobrý den pane Krámský. V rozhovoru s Lyonelem Regalem vyplynulo že jeho vůz se kterým vítezí má snížené otáčky dle evropských regulí už na 9000 ot/min. Mě osobně se zdá že 9000 ot/min je na takový to závodní vůz pramálo, osobně bych očekával otáčky výrazně prevyšující hranici 10000 ot/min - disponuje tímto omezením i Váš vůz? Vzdyť výkon motoru jde ruku v ruce s otáčkama. Proč se tedy u F3000 snižují otáčky? Je to snad obdoba použití restriktoru u spiderů? Uvidím Vás v Trentu? Děkuji Roman Kratochvíl

Evropská okruhová série F3000 měla v předpisech limitér otáček 9000 ot/min. Lyonel Regal používá motor Honda Mugen s originální elektronikou z Japonska (Formule Nippon) a jelikož nemá vůz vybaven limitérem FIA, domnivám se, že využívá standartní limitér otáček daný programem, t.j. 9500 ot/min. tak jak např. v loňské sezoně Vilarino. Samozřejmě výkon jde ruku v ruce s vyššími otáčkami, ale na ty je potřebné upravit, odpovidajícím způsobem, mechanické díly motoru. Já mám motor specifikace E2 kde jsem již počítal s vyššími otáčkami (mohu točit až 10000 ot/min.), ale občas s tím mám potíže, jak jste mohl vidět na Ecce Homu.

David Fiala
27. 05. 2008, 12:04:23

Dobrý den pane Krámský, chtěl bych se zeptat jak zajíždíte závodní motory? Myslím hlavně ty, které jsou třeba po výbrusu a potřebují šetrné zajetí...Existuje nějaký rychlý způsob jak je zajet, třeba na brzdě nebo se to opravdu musí odjezdit někde na okruhu? Držím vám pěsti na kopcích a děkuji za váš čas.

Závodní motory se zásadně zabíhají na zkušebních stanovištích (motorových brzdách).

Radek Stránský
26. 05. 2008, 16:09:06

Dobrý den, taktéž gratuluji k výsledkům v Ústí. Chtěl jsem se zeptat (jestli to není tajné), jaký motor pro MMČR používáte, nebo jaký jste použil pro tento závod. Na bloku motoru jsem viděl nápis BMW, elektronika asi Zytec? Jaký je pak objem válců. Předem díky za info a na ecce homo hodně štěstí.

Vážený příteli, nevěřte všem drbům které se povídají, já mám motor jenom jeden... Na víku motoru je nápis :" BMW K Power", což znamená, že motor byl vyladěn u týmu BMW Krámský, blok motoru je Cosworth, kliková hřídel specielní, ojnice Panke, písty Mahle, odlitky hlav Cosworth, příslušenství hlav BMW (včetně titanových ventilů), vačkové hřídele originální konstrukce, stejně jako výfukový a sací systém (originálním myslím mou konstrukci), obsah je samozřejmě 3000ccm. Elektroniku zapalování používám Zytec a vstřikování je EFI ECU 6 do kterého zkonstruoval základní program pan Buhle v Anglii a doladěn a doplněn dalšími funkcemi byl u nás v ČR v mé firmě za vydatné pomoci firmy Motordesign. Potřebné know how čerpám z osobních konzultací s panem Heini Maderem.

Roman Vaník
26. 05. 2008, 10:48:19

Dobrý den pane Krámský, gratuluji k velikému ůspěchu v Ústí. Nemohl jsem veřit, ze se Vám v neděli podařilo porazit Dušana, který disponuje modernějším vozem. Je to dáno Vašimi zkušenostmi a dále tím, že technika obou vozů je blízká? Dušanovi to přeci jen o poznání více "ječí" což vypadá na o dost vyšší otáčky motoru - je to ten duvod? Pri bližším ohledání mi přišlo že používáte pneumatiky poněkud větších rozměrů než konkurence je tomu tak? Nakolik jízd vystačí jedna sada pneu? Děkuji za odpověd. S pozdravem Vaník.

Nevěřil má motor odladěný renomovanou firmou JUDD a jeho cena se rovná cca ceně mého vozu. Samozřejmě asi disponuje vyššími použitelnými otáčkami a tudíž i výkonem a hlavně však jeho motor je o 20 kg lehčí. Váha je největším handicapem mého vozu. Při vážení ne ME v Portugalsku vážil můj vůz 599 kg a obdobný Nipon Szásze 561 kg. Co se týká pneumatik všiml jste si správně používám širší pneu než konkurence.

Václav Novotný
25. 05. 2008, 17:20:33

Dobý den, prosím Vás pane Krámský,Vy jako renomovaný motorář mi jistě poskytnete informace ohledně obrábění sedel ventilů. Rád bych se tedy zeptal na iformace ohledně technologie obrábění, jakou techniku upřednostňujete (Serdi, Sunnen, či jinou) a jaká metoda si myslíte, že je nejpřesnější. Děkuji za odpověď a přeji pěkný den.

Zase termíny vyčtené z knih...., ale já nejsem vážený pane továrna na motory chrlící série, takže na přesné obrobení sedel mi stačí NC stroj s přesnou hlavičkou a tvarovým nožem.

MIchal Miklos
24. 05. 2008, 22:02:13

Dakujem za vasu odpoved,nechapem preco je nerozumne osadenie turba do E46 316i.A co sa tyka toho vyfukoveho potrubia,uz ho mam hotove od zvodov az po koncovy tlmic za 40.000sk.Dakujem za uzitocne rady a vas cas.Prajem vela uspechov

Rovněž děkuji.

Michal Miklos
15. 05. 2008, 11:30:26

Dobry den,snad se vam nic nestalo jelikoz jste tady dlouho nebil.Ja se chci zeptat za kolik mi namontujete turbo do me E46 316i?(1895ccm) a nebo co vse treba menit pri modifikaci na 6valcovy motor.Dekuji

Do motoru 1895 ccm montovat turbo nepovažuji za rozumné. Zástavba 6 - ti válcového motoru z nových dílů včetně převodovky, spojky, el. instalace, počítačů, úpravy chlazení, sání, výfuků . . . atd. se pohybuje v řádech statisíců korun. . .

Marek Mészár
11. 05. 2008, 17:04:36

Zdravím rodinu Krámských ... ještě doted vzpomínám jak sem s vašim synem putoval po naměšti když naši otcové zavodili ^^ ... a teď tohle....byl jsem na pohřbu a nebylo mi vůbec dobře ... jenom k tomu osudnému okamžiku ... už cca před 10 lety tam otec udělal hodiny a malem skončil ve stromech ... po závodě se dohadoval s komisaři ... do teď si pamatuje větu : "Víte kolik stojí metr svodidel?" mám pocit že o další tři roky později tam roztřískal auto další závodník ... doufám že si teď v Náměšti zeptají sami sebe "Kolik stojí lidský život?" a buď tam daj svodidla nebo nepojede příští ročník ... jsem též pro to s tím něco udělat a myslím že nejsme samy (jen na pohřbu jsme se bavili s Fešárkem aj. )

Odpověděl jsem v předešlém příspěvku.

Horst Pokorný
05. 05. 2008, 19:57:30

Pane Krámský, zhruba před rokem jsem tu s Vámi, po Vaší havárii, diskutoval o bezpečnosti trati v Náměšti a na dalších závodech. Vzpomínáte si na to? Myslel jsem si, že letos se už na této trati plné hazardu buď nepojede, nebo se zde vše výrzně změní. Dlouho jsem váhal, ač jako divák jezdím už léta na mnoho vrchů, jestli se mám i letos na tento závod vůbec vydat. Měl jsem z toho od loňska jakýsi \\\"špatný pocit\\\". To co jsem ale zažil včera... Je mi z toho špatně, možná na vrchy zanevřu. Mám slzy v očích, víc psát nemůžu... Muselo se tohle stát...? Došlo by k takové tragédii, kdyby byly na krajnici před stromy svodidla? Pane Krámský, pojďme s tím něco udělat... Ať už nikdy nezažijeme na závodech takové ticho, jako tomu bylo včera...

Můžu Vás ujistit, že od 4.5.2008 nemyslím prakticky na nic jiného. Tato tragédie je pro mě osobně natolik vážná, že ji nechci zdefraudovat na úroveň internetové diskuze po vzoru některých servrů. . . Budu však podnikat konkrétní kroky, a zajistím, aby o nich byla veřejnost informováná.

Peter
29. 04. 2008, 21:48:42

Pocul som ze pouzivate kovane piesty znacky Wossner. Je to pravda? Ak nie, tak ci s nimi mate nejake skusenosti. Dakujem

Mimo jiné používám i písty Wossner samozřejmě bez problémů.

Milan Toman
28. 04. 2008, 11:27:21

Dobrý den pane Krámský, chtěl bych se Vás zeptat, co by odborníka na zn. BMW, Jaký je Váš názor na "tds" motory z hlediska jejich spolehlivosti ( nespolehlivosti) ? Předem Vám moc děkuji za odpověď a přeji mnoho dalších úspěchů. S pozdravem Milan Toman

Při správném používání, není se spolehlivostí problém.

Luboš Bosák
20. 04. 2008, 21:08:00

Dobý den.Prosím Vás pane Krámský,Vy jako renomovaný motorář a fundovaný specialista zvláštˇna motorovou problematiku jistě budete těmto tech.výrazům rozumět.Mohl bych Vás poprosit o jejich přeložení,jedná se o data upravovaných vačkových hřídelí.Vačka s efektivní plochou cca 1070mm2,IN i EX,Acc max.78 mm/rad2,Acc min -22 mm/rad2,Vel max,min +-15 mm/rad.Jedná se mi jestli z toho jde zjistit kolikastupńové jsou to vačky či s jakým překrytím.Děkuji moc za odpovědˇ.S pozdravem Luboš Bosák.

Vážený pane, buď jste to z té literatury špatně opsal anebo jsem já hloupý ale z těchto údajů já časování zjistit neumím. Snad možná tak zrychlení . . .

Vašek Koreš
17. 04. 2008, 17:41:23

Dobrý den pane Krámský, také bych se chtěl optat co potřebuje mít mechanik k tomu ,aby u Vás mohl pracovat. Mockrát Vám děkuji za odpověď. S pozdravem Václav Koreš

Odpověděl jsem v předešlém dotazu.

Martin Špinka
15. 04. 2008, 21:34:57

Dobrý den vážený pane krámský,už mnohokrát jsem navštívil vaše stránky a také mnoho závodů do vrchu a tímto bych se Vás chtěl zeptat co obnáší takové místo mechanika ve vašem týmu(vzdělání,praxe atd...) předem děkuji za odpověď.S pozdravem Martin Špinka

Hlavně chuť k práci, pokora k technice a ochota pracovat s maximální zodpovědností a pečlivostí na jakémkoliv, zdánlivě i jednoduchém úkolu. Pokud máte zájem zašlete životopis, uvidíme . . .

Balaz Robert
12. 04. 2008, 10:46:47

Dobry den mam problem s radici pakou musi byt nejak zasekla nemuzu se dostat do neutralu furt tam mam spatecku prvni a druha rychlost tam nejak jde ale furt tam mam spatecku 3,4 a 5rychlosti me nejdu dat. jak to mam opravit? Dejkuji Balaz

Nejkratší cestou do servisu.

Michal Miklos
10. 04. 2008, 03:47:49

Dobry den,mam E46 316i(1,9l)chcem menit zvody a cele vyfukove potrubie.Zaujima ma ci staci priemer 5cm alebo by ste odporucali 6-7cm.A este ma zaujima ci je potom potrebne menit udaje aj v riadiacej jednotke alebo nie.Dakujem a zelam vela uspechov

Když koukám na stylizaci dotazu, tak bych se s Vašimi znalostmi ani do toho nepouštěl. (v motorařině se řeší "mm", "cm" jsme dávno přenechali zedníkům - murárom)

jan pinc
09. 04. 2008, 01:09:13

Zdravím měl bych dotaz ohledně převodovky smg- existuje u této převodovky mechanická vazba s řadící pákou? (teda spíš voličem) nebo je vše čistě elektrické? děkuji moc tomu nerozumím

Přenos dat od řadící páky se děje pouze elektrickou cestou.

Kamil Černík
04. 04. 2008, 21:42:08

Dobrý den, Mám bmw 525i M50B25 141KW tourning R.V 1992. Přestal mi tlačit benzín,tak jsem povytahl plovák z nádže,z plováku vedou hadice dolu k čerpadlu.Jak čerpdlo vyndám?A jakto že tam jsou přišroubované konektory v benzínu?Je to přeci proti logice vždyt by se konektory mohly hladinou benzínu propojit a dojít tak ke zkratu.A ješte mi je záhadou že třeba týden jezdím,startuju v pohodě a nekdy to auto nenatočím jelikož při startu nejde z hadičky benzín nekdy nechám auto do druhého dne a nastartuju normálne.Nechápu,prosím poradte

Podle stylizace Vašeho dotazu bych usuzoval na Váš nižší stupeň odbornosti a tudíž doporučuji návštěvu servisu.

Martin Lev
30. 03. 2008, 23:12:23

Zdarvím, mam problem potreboval bych sehnat nejlépe aby mi někdo ofotil typový štítek na bmw e36 1.8tds kombi. Mam ho po bouračce a ten maník co mi ho daval dohromady mi ho nejspíš vyhodil do šrotu, když to opravoval. bez tohoto štítku mi nechtěj udělat stk a vozidlo je neprodejné. Myslíte že by se našla dobra duše mezi vama a tento štítek mi vyblejskla a poslala mi ho na muj mail, kevin.l@email.cz, byl bych strašně vděčnej. Předem vam děkuji..

Radím obrátit se na zastoupení značky v Praze: BMW Group Česká Republika Office Park Centrum Nové Butovice Bucharova 1423/6 158 00 Praha 5 tel: 225990000

Tomáš Šímůnek
29. 03. 2008, 16:13:19 http://www.bmwklub.webgarden.cz

Dobry den . měl bych hned nekolik otazek. Mám E36---320ku chtel bych co nejlevneji a co nejefektivneji zvysit vykon jakym zpusobem mi to doporucujete??? jste zastancem chiptuningu??? kolika palcove kola jsou nejlepsi na E36 tak aby nebyli moc hlucna a zaroven vypadali na aute dobre a posledni dotaz mam auto v originale zedne spoileri a tak,ale koupil jsem si neony a po stranach je nemam kam dat protoze to je ze spoda cele v rovine co by ste mi poradil abych udelal abych je tam mohl dat.........predem strasne moc dekuji za rady .......... Z pozdravem Tomáš Šimůnek

Zvýšení výkonu: výměna motoru za M50/2,5l. Chiptuning, jako doplněk dalších mechanických úprav je možný a vhodný. Kola u E36 používáme o průměru 16-17 palců ( hluk kola však nezpůsobuje disk ale použitá pneumatika respektive její dezén). Je mi líto ale neony nepovažuji za tuning proto se jimi nezabývám.

Michal Tymčík
28. 03. 2008, 16:47:25

Dobrý den chtěl bych se vás zetat na kolik by mě přišlo bmw e30 2.5 litrů a nebo popřípadě bych chtěl vědět kolik by stálo bmw e30 po předělání na 3.0litů a nebo m3...ale prosil bych o informace pouze o modelu e30 jelikoš to je nejkrásnější model..PS:přeji vám v sezóně mnoho úspěchu...věrný fanoušk bmw Michal :)

Děkuji za přání ale bohužel dotaz je dost nesrozumitelný, zkuste se vyjádřit příště jasněji. Změna objemu u motoru M20 z nového materiálu přijde cca na 120000,-CZK.

Palo
24. 03. 2008, 23:34:48

Mam na tuto sezonu na M3 e30 (230PS) 2 sady slickov AVON 8x22.5-16 a 9.5x21.5-16. Ktore z nich by ste doporucili na preteky do vrchu, pripadne na slalom. Mam pocit ze tie 9.5 palcove su uz dost siroke hlavne v predu, jazdil som s nimi P.Babu a mal som pocit ze ma to moc brzdilo. Prosim o radu. Dakujem Palo B.

Odpovězeno na soukromí e-mail.

Radovan Stránský
22. 03. 2008, 16:16:06

Proběhne letos test v Ústí? Pokud ano, tak kdy?

Zatím nemáme co testovat, takže nevím.

miriam
17. 03. 2008, 10:52:09

Krásne apartmány, nechápem ako to všetko stíhate.

Přijeďte se o Velikonocích podívat a uvidíte. . :)) "JUKOVCI SCUDERIOVCI" . . :)

Ondřej Svejkovský
17. 03. 2008, 01:12:43

Dobrý dne, obracím se na Vás s dotazem ohledně laděných svodů. Mám BMW e30 2.5 a chtěl bych pouvažovat na těmito sportovními svody, ale nemám důvěru ve firmy které nabízejí svody za pár korun, a chtěl bych se zeptat vás jestli u Vás je možnost také i výroby či koupě nějakých dílů na tento vůz. s pozdravem Ondřej Svejkovský

Laděné svody můžete u nás zakoupit, ovšem typ E30 je pro nás již vyběhlý typ, takže se při výrobě a kalkulaci postupuje jako u individuálních staveb závodních vozů. Laděné svody pak stojí cca 50 až 60 tis. CZK.

Roman Vaník
09. 03. 2008, 14:05:33

Dobrý den, chci se letosni rok podivat na vrchy do Italie a Rakouska, mam zatim v merku "Trendo Bondone". Vzhledem k Vasim mezinarodnim startum jsem Vas chtel pozadat o radu, ktery z italskych vrchu stoji za zhlidnuti nejen povahou trati, ale take technikou vozu. Dekuji za odpoved.

V Itálii jsou všechny závody zážitkem, takže Trento Bondone je dobrá volba už z důvodů nejmenší možné vzdálenosti od ČR.

Jakub Felcman
06. 03. 2008, 17:07:59

Dobrý den, chtěl bych se Vás zeptat, čím to že závodním autům při závodech vyšlehnou plameny z výfuku? Je to dáno vstřikováním velkého množství paliva a při poklesu otáček motoru z vyšších, motor mění charakterisktiku spalování a zbytky neshořelého paliva putují do výfukového potrubí, kde postupně dohořívají? Je možno tohodle docílit u civilních aut, popřípadě jaké úpravy by motor musel míti? A zda li to vadí katalyzátoru? Jaký je rozdíl mezi standartními katalyzátory a sportovními až závodními? Děkuji předem za odpověd. S pozdravem Jakub Felcman

Závodní motory pracují v zásadě ve vyšším režimu otáček, kde je možno využít větší měrou dynamiky proudění plynů a proto mají v časování větší tzv. úhel překrytí vaček, proto při deceleraci dojde vlivem setrvačnosti plynů k vyššímu úniku nespálené směsi a jejímu dohoření extrémě až v ústí výfukové soustavy. Zkoušet toto u civilních aut bych nedoporučoval z mnoha důvodů. (životnost, emise, hluk . . . )Závodní katalyzátory jsou konstruovány na vyšší provozní teploty, větší prostupnost a v zásadě nemusí mít tak vysokou účinnost a životnost jako u sériových vozů.

Dalibor Žák
25. 02. 2008, 15:01:51

Vážený pane inženýre, Vlastním BMW 120i (r.v.2004) a zajímá mne dodatečná montáž samosvorného diferenciálu. S běžným elektronickým pomocníkem si člověk moc zábavy neužije a na okruhu je to pro zlost. Lze jednoduše vyměnit díl za díl a nebo to vyžaduje zásah i do elektroniky vozu (ASC, DSC, ABS...). Díky moc a přeji mnoho úspěchů! Dalibor Žák, Kladno

Samozřejmě díl za díl vyměnit nelze právě proto, že by docházelo k selhávání a špatné funkci elektronických systémů kontrolujících jízdní stabilitu vozu (DSC).

Michal Malík
24. 02. 2008, 14:52:16

Dobrý den!Jsem váš velký fanoušek a také velký sběratel podpisových karet z motorsportu a proto bych vás chtěl poprosit o zaslání vašich podpisových karet na tuhle adresu:Michal Malík , Mlýnský příkop 1787, Hranice Na Moravě, 753 01 PS:Přeju hodně štěstí do dalších závodů.... S pozdravem Michal Malík

Karta zaslána.

Jakub Abeska
24. 02. 2008, 14:00:27

Dobrý den, Pane inženýre jakou techniku máte nachystanou pro letošní sezónu 2008?Můžete mi poslat alespoň nějaké informace, foto a kalendář závodů do vrchu? Tyto informace bychh rád zveřejnil na www.famousbmw.cz. Děkuji a přeji mnoho zdraví a nejen sportovních úspěchů v letošní sezóně. S pozdravem Jakub Abeska, redaktor Famousbmw

Všechny informace můžete čerpat z těchto stránek nebo ze stránek Fan klubu.

Jakub Coufal
20. 02. 2008, 20:39:40

Dobrý den pane Krámský,chtěl bych si pořídit odbornou literaturu,která se týká hlavně techniky,např.fungování motoru,popis atd.,mohl byste mi prosím nějakou literaturu doporučit ??Děkuji mnohokrát za odpověď,Jakub Coufal

Mohu doporučit pouze návštevu technické knihovny. Já jsem začínal s výtvory pana Júlia Mackerleho.

Jirka Pospíšil
20. 02. 2008, 17:41:51

Mohl byste prosím popsat rozdíly v nastavení vozu pro závody do vrchu a na okruzích? Děkuji

Rozdíly? To je v zásadě nastavením jiné auto. Samozrějmě mluvím o sportovních prototypech a formulích a né cestovních vozech skupin „N“ nebo „SP“. Od tlumičů, pružin, přes brzdy, odstupňování převodovek, charakteristiky svornosti diferenciálů, kinematiky náprav až po chladící systém (všech provozních náplní). . . . .

Tomáš Vondrák
17. 02. 2008, 18:42:47

Dobrý den, jmenuji se Ondra Laušman a jsem sběratel podpisových karet z oblasti motorsportu. Chtěl bych Vás požádat,jestli by jste mi mohl nějaké Vaše karty s podpisy poslat. Budu rád i za starší. A také bych Vás chtěl požádat,jestli máte víc typů karet,kdyby jste mi mohl poslat od každého typu více kusů. Děkuji mockrát a přeji hodně štěstí v letošní sezoně. Moje adresa: Tomáš Vondrák Kozlovská 19 Přerov 750 02

Milý přátelé tomu Vašemu „obchodnímu spolku“ byly karty zaslány již několikrát naposledy 20.12.2007. Další propagační materiál pouze přes fanklub.

Lukáš Drštička
17. 02. 2008, 13:45:41 http://www.motorsportandrallycards.estranky.cz

Dobrý den Jsem váš velký fanoušek a také jsem velký sběratel podpisových karet a proto bych vás chtěl poprosit jestli byste mi poslal nějaké podpisové karty od roku 1990....až do roku 2008.....zde je moje adresa:Lukáš Drštička,Bří.Hovůrkových 2,Přerov,75002 Předem děkuju

Milý Lukáši, už jsme ti poslali karty několikrát na různé adresy. . . . Nekšeftuješ s tím náhodou trochu hochu? ? ? ? :)))

Filip
17. 02. 2008, 12:26:43

dobry den chtělbych se zeptat na převodovku SMG u modelu M3 e36, jestli byla bezproblémová nebo měla nějáké problemi? a jak funguje jeto bez spojky?

Nevím o žádných zásadních problémech, samozřejmě se jedná o poloautomatickou převodovku, tudíž bez spojky.

Jirka Černý
16. 02. 2008, 16:10:25

pane Krámský, děkuji za odpověd i nabídku, úprava sání vzhledem k cenové náročnosti a stáří vozu nebude ono.Co se týká výfuku, rád bych věděl jestli mohu lad. svody koupit i u vás a co to udělá, když osadím 320ku lad. svody a vyměním zbylé výf. potrubí za potrubí z325.Lepší odchod plynů, co krouticí noment, lamda s.a spotřeba.Děkuji za odpověd a za kontakt. Přeji hezký den.

Laděné svody můžete u nás zakoupit, ovšem typ E36 je pro nás již vyběhlý typ, takže se při výrobě a kalkulaci postupuje jako u individuálních staveb závodních vozů. Laděné svody pak stojí cca 50 až 60 tis. CZK. Samozřejmě jsou vybaveny i vstupem pro lambda sondy. Zbylé výfukové potrubí je samozřejmě vhodnější vyměnit za typ 325, avšak i to je třeba lehce upravit (odstranit rozdílné průměry trubek) . Cenová náročnost této úpravy je cca 12 až 15 tis. CZK. Veškerý materiál na výše uvedené úpravy je samozřejmě anticoro s příslušnými technologiemi.

Jirka Černý
13. 02. 2008, 21:02:06

pane Krámský, vlastním bmw e36 320i r. v. 1996 a chtěl bych auto osadit lad. výfuk. potrubím vč.svodů.Uvítám váši radu na toto téma (nárůst výkonu,úprava sání atd.) či doporučení solidního úpravce v záp.čechách.Rád navštívím i vaší firmu, děkuji za odpověd a přeji hezký den.

Správné výfukové potrubí (hlavně svody) mohou zvýšit výkon až o 4 až 5 % , sání se vyplatí upravovat až v případě úpravy celé hlavy, výměny vačkových hřídelů změny kompresního poměru. . .atd. To již jsou ale úpravy přesahující částku 100.000,- CZK a tudíž časovou hodnotu auta. Pokud jste ochoten i přesto takovéto částky investovat sjednejte si schůzku na telefonu 481 545 307.

Miloš Jelínek
13. 02. 2008, 16:23:18

Při nastartování BMW 530d se za chladna ozývá slabé ťukání jako když poklepáváš prstem na stůl v intervalu ca 2 sec. Po ohřátí motoru se tento zvuk ztratí.Prosím o odpověď na e-mail. Děkuji velmi.

Hurá do servisu . . .

Tomáš Konečný
11. 02. 2008, 22:43:20

Zdravím Vás pane Krámský, chsytám se zkusit začít jezdit amatérské závody do vrchu. Je mi jasné, že to obnáší moře času, trpělivosti a peněz. Rozuhodl jsem se pro auto BMW E30 325i. Existují nějaké informace(ať už v knižní nebo eloktronické podobě) jak začít auto upravovat abych něco zbytečně nepokazil apod? Děkuji za odpověď a přeju jen samá vítězství.

Bohužel o žádných takových to příručkách nevím.

Petr Holeček
11. 02. 2008, 12:13:04

Dobrý den pane Krámský. Vlastním BMW 530d r.v. 2000 s automatickou převodovkou Steptronic.Z ničeho nic přestalo fungovat manuální řazení a sportovní program.Po prohlídce v autorizovaném servisu mě řekli že může být problém v řídící jednotce převodovky, ale nejsou si stoprocentně jisti, protože se jim řídící jednotka nehlásí. Nová řídící jednotka prý stojí šestnáct tisíc a to je pro mě dost velká investice. Chci se zeptat jestli náhodou neexistuje nějaká jiná varianta. Děkuji a přeji pěkný den.

Samozřejmě, osadit auto manuální převodovkou. . .:)) Jinak by Vám samozřejmě měli poradit ti co auto opravují. . . Zase mě napadá pouze příklad, že doktor Vás taky po telefonu nevyšetří. . . A ti pánové v servisu za to přeci berou peníze, tak ať si trápí hlavičku, néé??? :))

Martin Ingr
10. 02. 2008, 22:35:54

Dobry den Chtel bych vas poprosit o radu s nastavenim serioveho motoru M3 3,0. Motor se opravoval a ted potrebuju nastavit rozvody, ktere bych zvladl podle znaku ktere tam jsou ale bylo mi receno ze se vacka musi natacet na urcite stupne aby motor slapal na plny vykon! byl bych vam vdecny kdyby jste mi poradil jak mam tu vacku nastavit! dekuji za odpoved, s pozdravem Martin Ingr

Omlouvám se, ale nastavení Vanosu je dost složitá a přesná záležitost. Bez kontroly nastavení pomocí speciálního vysokotlakého přípravku může dojít k destrukci motoru. . . Proto Vám touto formou radit nebudu a doporučuji svěřit toto odborníkovi. U nás tato práce stojí cca 6.400,- + DPH.

Luboš Bosák
02. 02. 2008, 19:47:14

Dobrý den.Prosím Vás,pane inženýre abych Vám řekl pravdu tak přesně nechápu jak pracuje systém vanos/jednoduchý/.Když se zvyšují otáčky motoru tak se úhlově pootočí vačkové kolo vůči vačkové hřídeli a dojde tedy k dřívějšímu otevření sacího ventilu,ale i k dřívějšímu zavření,protože profil vačky je stejný a doba otevření je také pořád stejná a překrytí ventilů v horní úvrati se zmenší a výplach motoru se také omezí.Nebo tedy dochází k pozdějšímu otevření a pozdějšímu zavření,aby se využilo sloupce směsi k zvětšení objemové učinnosti.Četl jsem právě tyto dvě teorie a nevím tedy jak to je opravdu.A ještě jak to funguje u dvojitého vanosu.Za Vaši seriozní a fundovanou odpověď Vám předem moc děkuji.S pozdravem Luboš Bosák.

Vážený pane, Vy sem píšete dost často, už by se Vám vyplatilo koupit si nějakou odbornou literaturu (a tím rozhodně nemyslím rádoby fundované motoristické časopisy) . . :)) Neznám Vaše odborné vzdělání, takže laicky: Sací vačka se samozřejmě pootáčí dopředu vůči klice takže dojde k VĚTŠÍMU překrytí ventilů v horní úvrati a k lepšímu využití dynamiky plynů k výplachu spalovacího prostoru při vyšších otáčkách motoru. U dvojitého vanosu se sací vačka pohybuje stejně jako u jednoduchého a výfuková je v nízkých otáčkách posunuta vzad, aby v oblasti otáček maximálního kroutícího momentu byla posunuta zpět (dopředu) do polohy kterou zaujímá u jednoduchého vanosu. Dosahuje se tím lepšího kroutícího momentu a klidnějšího chodu motoru v nízkých otáčkách.

pavel michalec
30. 01. 2008, 18:56:51

dobry den p.Kramsky.chtel jsem radu ohledne oleje.mam e36 320i M52 najeto 175tisic km, do ted jsem tam lil plnou syntetiku castrol txt softec 5w40.jaky my doporucite olej pro muj vuz .samozrejme zase pouziji plnou syntetiku.jde my jen o zn.a typ oleje ktery je schvalen vyhradne pro bmw.duvod infa je,ze semy nehce davat tak vysokou castku za ten castrol.achtel jsem to nahradit jinou znackou.predem dekuji za vasi odpoved.s pranim hezkeho dne a hodne zavodnich uspechu preje MICHALEC UNICOV okr.OLOMOUC

Bohužel, já Vám doporučím zase jenom Castrol. . . (lepší by byl SLX, nebo TWS Motorsport).

Miluše Štěpánová
30. 01. 2008, 09:38:27

Dobrý den pane inženýre. Můj problém je : BMW 525 tds, rok výroby 1992. Nové vstřikovací čerpadlo - měněno již 3x, nový hlavní vstřik ostatní dotažené. Závada se vždy opakuje. Motor při zahřátí pod plynem cuká. Naposled vyčištěna nádrž i palivové čerpadlo, nová baterie. Motor po 20ti km jízdy opět cuká. Můžete poradit čím by to mohlo být. Děkuji. Miluše Štěpánová

To může mít stovky důvodů, ale zrovna tak jako Vás lékař nevyšetří po telefonu, tak já těžko mohu fundovaně poradit. Nehledě na to, že mám pocit, že z mé návštěvní knihy se pomalu ale jistě stává lidová poradna pro domácí kutily a opraváře. . . Takže opět: HURÁ DO SERVISU . .

Petr Benes
22. 01. 2008, 18:58:24

Zdravím pane Krámský.Chystám se přestavět motor v e30 na přeplnovaný.Použil bych kliku z dieskoveho motoru kuli pevnosti a zdvihu,blok z327,kuli pístum a ojnicím a zbytek ze sve 325i ale Turbo bych chtel použí z avie,myslíte že je vhodné??Děkuji Beny

Omlouvám se, ale k této lidové tvořivosti bych se nerad vyjadřoval, jelikož se obávám, že toho o motorech moc nevíte. Samozřejmě Vám mohu popřát mnoho štěstí. . . .

Luboš Bosák
21. 01. 2008, 23:37:40

Dobrý den.Prosim Vás pane inženýre, zajímalo by mne,o kolik stupnů na klikové kružnici se rozčasuje motor M50 bez vanosu při přeskočení rozvodového řetězu o jeden zub.Jde mi o odhad o kolik stupnů cca/zpoždění/ se posune rozvodový diagram.Vím,že k tomuto stavu/přeskočení/ těžko dojde,ale jde mi o hodnotu čistě hypoteticky.Děkuji za Váš odhad.S pozdravem Luboš Bosák

O 10 stupňů na vačce, to znamená o 20 stupňů na klikovém hřídeli.

Jan Šálek
12. 01. 2008, 18:33:50

nulování inspekce bmw 1996 / 2.5 td / řada 5 . Děkuji !

Omlouvám se, ale toto nepovažuji za příspěvek do návštěvní knihy.

Jarda Navrátil
11. 01. 2008, 15:39:42

Dobrý den. Jsem sběratel podpisových karet z oblasti motorsportu a chtěl bych Vás požádat,jestli by jste mi mohl nějaké poslat na adresu Jena Model,Wilsonova 4,Přerov,750 02. Díky moc a hodně štěstí do sezony 2008.

odesláno.

Ondrej Dostal
08. 01. 2008, 14:58:25

Dobrý den,mám na Vás jednu otázku....vlastnim bmw325e30 a chci se zeptat,jestli má význam montovat na auto ostřejší vačku bez příslušného softwaru??Nebo mohu vzít vačku a jezdit ji s jakýmkoliv softwarem...bude ten nárust výkonu patřičný i v takovém provedení?Předem děkuji za vaši radu.

Mám pocit, že efekt by nebyl úměrný vynaloženým nákladům.

Matěj Resler
06. 01. 2008, 17:49:00

Dobrý den prosím o radu jak sundat u BMW E36 2.5 TDS vstřikovací čerpadlo je potřeba sundávat víko rozvodu děkuji Resler

Bohužel, těmito pracemi se nezabývám.

Samuel Pitvorec
06. 01. 2008, 16:19:16

Zdravim Vas prajem vels uspechov v osobnom aj sportovom zivote.Pan ing.Kramsky som majitelom E36M3 3,2 zaujimala bi ma moznost montaze karbonoveho sania+uprava riadiacej jednotky popripade vymena stredneho a zadneho dielu vyf.systemu.Zaujima ma samozrejme cena acasova narocnost.Za odpoved vopred dakujem.

Možné je samozřejmě všechno . . . Časová náročnost cca. 10 až 15 pracovních dní, cena 160 až 200 tis. + DPH.

Kovář Pavel
04. 01. 2008, 17:26:42

Dobrý den pane Krámský mám bmw 520i r.v.1998 vyněnil celí spojkoví set originál bmw a po nějakém čase mi začal vybrovat spojkový pedal a ted mi přestala fungovat spojka pri mačkaní spj. pedálu nerorozepíná kapalina mi nemizí je ji furt stejně nevím co stím prosím o radu co stím muže být děkuji

Asi ložisko to znamená rovněž hurá do servisu. . .